Pages

Saturday, April 30, 2011

Lain Kelas, Lain Ragam, Semuanya Taaruf, Semuanya Untuk Berkenalan (",)

Lain kelas lain ragamnya, dan bagi saya sendiri saya simpulkan segalanya dalam beberapa patah perkataan iaitu "Semuanya itu Untuk Taaruf Dan Untuk Berkenalan".

Ya betul, semuanya untuk berkenalan. Untuk pengetahuan semua, saya mengajar kelas tingkatan 1 putera dan puteri, untuk kelas putera ada dua kelas dan masing-masing berlainan ragam. Kalau kelas Putera satu Hikmah suasananya senyap sunyi kecuali ketika diberi jawapan semua akan bersorak kegembiraan seperti: "Yeeey! Betul! Ko salah, aku betul!"

Kalau kelas Putera satu Fathonah suasananya pula amat kontra daripada kelas satu Hikmah. Suasana mereka pula sewaktu saya sedang mengajar memang bising riuh-rendah, pelajar tidur dan kena marah dengan saya. Dan sewaktu diberi jawapan semua senyap, seolah-olah tidak gembira seakan jawapan hampir semua salah (peperiksaan sudah dekat harap mereka lebih rajin lagi).

Saya juga mengajar kelas tingkatan 1 puteri, juga mempunyai dua kelas iaitu kelas 1 Hasanah dan kelas satu Amanah. Kedua-dua kelas ini juga amat berbeza dan kontra. Dan untuk kelas puteri memang terbalik suasana dan keadaannya dengan kelas putera.

Kalau kelas satu Hasanah suasananya amat riuh, dipenuhi gelak ketawa (saya sudah tak tahan nak gelak, masuk kelas mereka sahaja mesti gelak punya). Dan mereka inilah yang paling banyak beri respon ketika saya mengajar. Dan kelas mereka inilah yang paling suka membantah saya apabila tidak setuju dalam suatu perkara. Saya suka keadaan tersebut. Sebabnya saya selalu menang, segala gerak jawapan saya sertakan Dalil Quran dan Hadis. Saya selalu menang. Hehe. Komen Saya kepada kelas 1 Hasanah ialah "Tamam Bi Tamamin".

Kalau kelas satu Amanah pula amat kontra, pening saya dibuatnya, kelas yang amat senyap seolah-olah tiada respon walaupun saya bertanya. Semua suka guna isyarat angguk dan isyarat paling. Kelas yang suka tidur, kelas yang saya selalu sakit tekak untuk menerangkan pelajaran. Tapi saya tahu, mereka sentiasa berusaha, moga mendapat keputusan baik di dalam peperiksaan.

Saya juga mengajar kelas tingkatan 2 Amanah Puteri, kelas ini suasananya bermacam ragam. Ada yang tidur, ada yang suka tanya soalan pelik-pelik ada yang tersenyum kambing.

Saya juga mengajar tingkatan 4, putera dan puteri. Kalau kelas 4 putera suasananya agak tegang. Tidur, bersembang, buat kerja rumah subjek lain, gelak-gelak mengumpat. Komen saya terhadap mereka: "Kehidupan Mereka itu, Moga Allah Redha!"

Kalau kelas tingkatan 4 puteri suasananya sama seperti kelas 1 Hasanah, mereka beri respon yang baik, suka bertanya soalan yang bagus dan suasana yang sesuai untuk pembelajaran. Semoga berjaya menjawab dengan baik di dalam peperiksaan yang kian menjelang. Moga Allah Redha!


Apa yang dapat saya katakan di sini ialah kesemuanya itu adalah satu taaruf (satu perkenalan). Dan saya gembira dengan pelbagai ragam yang saya hadapi. Guru saya sendiri pernah menyebut: "Cuba bayangkan kalau seluruh alam ini, atau pun bumi ini mempunyai satu warna, warna hijau sahaja, atau warna putih sahaja atau warna gelap sahaja, tentulah melihatnya sahaja sudah terasa bosan dan hambar. Begitu juga dengan kehidupan kita. Kehidupan kita perlu diwarnai dengan pelbagai warna. Itulah dia warna-warni kehidupan.

Maka ingin saya katakan disini, merekalah warna-warna kehidupan saya, mewarnai kehidupan saya dengan pelbagai warna dan ragam mereka. Benarlah firman Allah SWT di dalam surah Al-Hujurat:


Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu) [Ayat 13]

Sekian~ Hidup Kita Ini, Moga Allah Redha!

0 comments: